Szakirodalmi megfogalmazások szerint a szolgáltatások négy fő sajátosságát különböztetjük meg:
-    megfoghatatlanság,
-    elválaszthatatlanság,
-    ingadozás,
-    romlékonyság.

Megfoghatatlanság

A szolgáltatások nem tárgyiasultak, megfoghatatlanok, immateriális jellegűek.  Míg egy fogyasztási cikk pl. vásárlás előtt megtekinthető, tapintható, megszagolható, esetleg ízlelhető, megpróbálható, a szolgáltatások esetében mindezt a vevő nélkülözni kénytelen. Bizonytalanságát részben oldhatják a szolgáltató eddigi teljesítményeiről kapott információk (oktatás, előadóművész), a korábbi folyamat tárgyiasult eredményének megtekintése (fodrász), azonban ezek csupán valószínűsíthetik a jövőbeni teljesítmény milyenségét, a szolgáltatás ui. Mindig egyszeri, megismételhetetlen.

Elválaszthatatlanság


Ez a tulajdonság szorosan összefügg a tárolhatatlansággal. A szolgáltatásoknál a „termelés” és az értékesítés egyszerre történik, elválaszthatatlanul, azaz keletkezésükkel azonos időben elkezdődik a fogyasztásuk is. Míg a fizikai termékek esetében a gyártás és az értékesítés közé általában beiktatódik a raktározás, minőségellenőrzés, addig a szolgáltatásoknál erre nincs mód, így a létrehozott minőség utólag nem korrigálható. Az elválaszthatatlanságból eredően az ügyfél az esetek többségében a teljesítmény létrehozásánál jelen van, így ilyenkor a szolgáltatást nyújtó és a megrendelő együttesen befolyásolják az elérni kívánt eredményt.

Ingadozás


A szolgáltatásban alapvető szerepet játszó ember teljesítménye bizonytalan, ingadozó, ennek eredményeképpen a létrehozott szolgáltatási teljesítmény sem stabil. (Egy kiváló sebésznek is vannak rossz napjai, a fuvaros karambolozhat stb.) A heterogenitás természetesen a gyengébb produkció előfordulása mellett magában hordozza az esetenként egészen kiemelkedő (pl. művészi) teljesítmény lehetőségét is.

Romlékonyság

A szolgáltatások nem határolhatók, ezért többen „romlékonynak” is említik. Nem termelhető előre, kihasználva a kereslet-gyenge időszakokat, ami a kapacitások rossz kihasználtságát, súlyos gondokat okozhat. Az üres boltban várakozó borbély, a néhány utassal elinduló autóbusz  veszteséget termel, s ez az „elillanó” profittermelési lehetőség már soha nem tér vissza, „megromlik”.

Körmös Honlapok

Soltész Renáta
Pálfy Enikő
Máté Melinda
Varga Orsolya
Nagy Viktória
Bocsi Edit
Daróczi Andrea
Boros Barbara

Hirdetés

Körömdíszítés - havi TOP20
Műköröm alapanyagok - 6 márka
Műköröm - a településeden
Műkörömépítő tanfolyam - neked
Műkörmös tanfolyam - képzések
Körömfutár - ingyenes kiszállítás
UV lámpa- műkörmös